En fredag morgon

Det är fredag och jag har suttit i skolan sen sju. Love my life mer än vanligt ibland.
Så vad gör jag i skolan såhär tidigt på morgonen? - En tenta skulle göras, men när man är så skolmotiverad som jag är nu så skiter man i att gå på den trots att man anmälde sig i god tid. Eftersom jag inte vill att sanningen ska komma fram så var jag tvungen att gå upp i ottan och "leka" att ska göra den där äckliga grammatik tentan om jag inte ville få höra mammas predikan och pappas utskällningar.

Hursomhelst, har läst metro där jag fann en trevlig liten artikel om att hälften av alla studenter inte får något jobb inom sitt studieområde. Detta är vanligast bland statsvetare och humanister. Kul att man tillhör en av dem kanske. Alberto Tisconia, någon "high class utbildningsledare" på sthlm universitet ser det inte som någon nyhet. Han menar att det är en så generell examen, att det inte är någon yrkesexamen till någon specifikt yrke. Men när man läser ett ämne så lär man sig att samla information, vara källkritisk och dra slutsatser, egenskaper som man behöver i vilket jobb som helst.
Med andra ord så kan jag svara lite annorlunda på frågan folk ofta ställer: varför pluggar du språk och humaniora? Vad blir man? ; - jag pluggar språk och humaniora för att få en examen och för att få jobba med något helt annat i framtiden. Men det är inte så dåligt, lär mig att samla information, vara källkritisk och dra egna slutsatser vilket är egenskaper som jag kommer att behöva i vilket jobb som helst. Great.

Samtidigt som jag nördar på facebook såhär tidigt på morgonen så lyssnar jag på polsk radio. Några idioter, även kallade för tjuvar har snott den nedanstående skylten från Auschwitz. Patetiskt men sant.

 (= Arbete ger frihet, stackars judar som trodde de menade allvar).

På onsdag bär det av till hemlandet för att fira jul tillsammans med släkten. Ser fram emot att komma bort lite från det kalla Sverige, då man bokstavligen känner sig våldtagen av den här kylan. Det är inte mänskligt att hålla sig lugn i den här kylan då man gör oeleganta akrobatiska movements såfort man tar ett steg eller två.
Planen i Polen är att inte ha någon plan alls. Det enda som jag har "planerat" är att äta tills jag inte kan knäppa vinterjackan, umgås med kusinerna lite och köpa present åt min Edvar, eller snarare halva av den. Hoppas han blir nöjd annars kan han snubbla på en trottoarkant och höra mig skratta tills han beter sig som "tjurpuppan" själv.

Hursomhelst, helgen inleds med städning idag, jobb och mys på lördag och ännu mer på mys på söndag. Längtar!

BTW, om jag bloggar så bloggar jag helhjärtat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0