Wesolych Swiat Wielkanocnych- Glad Påsk med andra ord.

Kanske lite sen.. Men you know what they say; it's better late than never!

Har spenderat dagen med min underbara familj och upprätthållt den polska andan genom att dricka vodka vid olika högtider.. Det visade sig inte vara en så smart idé då man druckit kvällen innan och mått sådär halv bra.. Anyway, imorgon bär det av till Kungsör där vi ska fira annandag påsk... Imorgon är det även "Lany poniedzialek" som betyder ungefär "blöt måndag"... Det går ut på att man kastar vatten på varandra (!?!)... Många säger att ogifta män och kvinnor stänks (i bästa fall...i sämsta fall....öses) med vatten. De kvinnor och män som blir drabbade sägs bli gifta inom ett år. En kille som är ute efter en tjej kan också göra detta...."för att säkra sitt byte"... MEN, i vårt polska umgängeskrets bryr vi inte oss om sådana formaliteter... Vi kastar på allt och alla..

Har ett minne av att min mamma berättade för mig vad som hände henne i Polen för typ hundra år sedan just under denna dag. Hon hade köpt en ny kappa och satt och väntade på sin kompis i en park när det plötsligt kom fyra snorungar med två stora hinkar fyllda med vatten. Mamma var ganska säker på att de inte skulle göra något och tänkte: näääe, de kommer aldrig att kasta på mig.. Jag ser ju så mycket äldre ut än de så de kommer aldrig våga att gör något sådant.. Och vips som det var blev hon dyngsur! Hahaha, dör alltid av garv när jag tänker på det eftersom man målat upp en bild på hur hon såg ut innan och efter.. hahah..

Anyways, önskar Er alla en Glad Påsk!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0