Polen resan, eller ja en del av den.

Fan vad tiden går fort!
Har varit hemma i snart en vecka och har inte hunnit med hälften av alla saker som jag hade planerat att göra.
(med andra ord.. jag har varit extremt lat).

Resan till Polen innehöll inte bara släkt och mat utan en massa annat roligt också.
Hann med att besöka tre olika städer i Polen.
Oświęcim (Auschwitz) och Birkenau.
Det finns inte tillräckligt med ord för att beskriva dessa två platser. Känslan var obeskrivlig. Man fylldes med sorg och besvikelse över hur mycket man kan hata människor och hur långt man är villig att gå tillväga för att ta någons liv. Fruktansvärt! Trots alla dessa tankar som surrade runt i huvudet är jag oerhört glad att jag besökt dessa historiska platser. Och till er cyniker; koncentrationsläger har VISST funnits! 
- Kraków 
Min pappas gudson arbetar tillsammans med sin far i polsk television som producent och han var tvungen att åka tillsammans med ett filmteam till just denna stad för att intervjua en polsk skådespelare. Självklart fick jag följa med! För de som inte vet så var Kraków Polens huvudstad innan Warszawa tog platsen och till skillnad från Warszawa blev Kraków aldrig förstört under andra världskriget, därför anses Kraków vara ett världsarv. Hursomhelst, bilresan tog ungefär 5 timmar och medans de filmade härjade jag runt i den stora staden för mig själv och såg sevärdheter samtidigt som jag njöt av att titta på snygga polacker och turister (italienare!). Efter en och en halvtimma dock, var det dags för hemresa. Fick se fram emot en 5 timmars bilresa igen (jippi!).
- Mazury
(Polens motsvarighet till Gotland). Min mammas barndomsvän Iwona flyttade till Tyskland för ett bra tag sen. De två själarna fann varandra på "moja klasa" (min klass- internet sida) och återupptog kontakten på telefon. Hursomhelst, Iwonas mamma flyttade till just Mazury för ungefär åtta år sedan där hon äger en rätt så framgångsrik firma och ett antal lägenheter i den turistdrivna staden. Vi blev bjudna på en 3-dagars vistelse där vi sedan skulle styra Mersan till Gdansk där båten till Sverige avgick.
Sammanfattar denna vistelse med att säga såhär: "Om det inte är en securitas vakt i Sverige, så är det en polsk polisman i Mazury." 

 
Dagens sms: "Haha, jag vet att du ville det men tro inte att jag kommer att vänta för evigt."


Kommentarer
Postat av: P.

haha du och uniform personer!!

2008-08-01 @ 20:11:07
URL: http://jadidi.blogg.se/
Postat av: svar

haha I know.. It's sick!

2008-08-01 @ 20:52:33
Postat av: Y

No. Its not sick. Its Pat!

2008-08-01 @ 21:40:15
URL: http://yasemin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0